کد مطلب:40485
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:34
آيا وحي تشريعي است يا تكويني؟
وحي در قرآن، به معاني متعددي به كار رفته است كه ميتوان آنها را در يك تقسيمبندي به صورت ذيل بيان كرد:
الف) هدايت تكويني; مانند: و أوحي في كل سمأ أمرها;(فصلت،12) خداوند سبحان در هر آسماني نظام تكويني آن را تقدير نموده و به وديعت گذاشته است. و همچنين آيات 4 و 5 سورة زلزال.
ب) ادراك و الهام غريزي: مانند و أوحيَ ربّك إلي النحل...;(نحل، 68 و 69) خداوند به زنبور عسل وحي و الهام كرد... .
ج) الهام و القاي در قلب: مانند و أوحينا إلي أُمّ موسيَ... .;(قصص،7) و ما به مادر موسي الهام كرديم... . و همچنين: إذ يوحي ربّك الي الملَئِكة أنّي معكم...(انفال،12)
د) اشاره: مانند فخرج علي قومه من المحراب فأوحيَ إليهم أن سبّحوا بكرةً و عشيّاً;(مريم،11) او ]زكريا[ از محراب عبادتش به سوي مردم بيرون آمد و با اشاره به آنها گفت: (به شكرانه اين موهبت) صبح و شام خدا را تسبيح گوييد.
'û) القائات شيطاني: مانند و كذَلك جعلنا لِكلّ نبي عدُواً شيَطين الإنس و الجنّ يوحي بعضهم إلي بعضٍ زخرف القول غروراً(انعام، 112)
همچنين: و إنّ الشيَطين ليوحون إليَ اوليائِهم ليجَدلوكم...;(انعام،121) و بدرستي كه شياطين به دوستانشان القا ميكنند كه با شما مجادله كنند... .
و) وحي به پيامبران: كذَلك يوحي إليك و إلي الذين من قبلك...(شوري،3)(ر.ك: الهيات، استاد سبحاني، ج 3، ص 122ـ128، مؤسسه امام صادق7 / علوم قرآني، آيت اللّه معرفت، بخش وحي، نشر مؤسسة التمهيد.)
از مجموع موارد استعمال وحي و مشتقات آن در قرآن ميتوان نتيجه گرفت كه وحي در برخي موارد در مفهوم تشريعي، و در برخي ديگر تكويني است. مفهوم تشريعي همان است كه بر پيامبران فرستاده ميشد، و رابطة خاصي ميان آنها و خدا بود كه فرمانهاي الهي و حقايق را از اين طريق دريافت ميداشتند.
وحي تكويني، در حقيقت همان غرائز، استعدادها، شرايط و قوانين تكويني خاصي است كه خداوند در درون موجودات مختلف جهان قرار داده است.(تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 20، ص 491، دارالكتب الاسلامية.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.